Een overzicht van de stof voor rekenen groep 6, met links naar video uitleg, online oefenen en werkbladen.
Optellen van hele getallen (herhaling)
Automatiseren van het optellen van twee getallen onder de 10 met als doel dat de leerling ze zonder verder nadenken paraat heeft.
Hoe leer je de basis-optellingen
(herhaling, extern pdf) |
Automatiseren van de basis-optellingen
(herhaling) |
Uit het hoofd een getal van één cijfer optellen bij een getal van twee cijfers
Werkblad voor het optellen van een getal van één cijfer bij een getal van twee cijfers
(herhaling, extern pdf) |
Twee getallen van één cijfer gevolgd door een aantal nullen uit het hoofd bij elkaar optellen
Werkblad getallen van één cijfer gevolgd door een aantal nullen bij elkaar optellen
(herhaling, extern pdf) |
Met pen en papier twee of meer getallen van twee cijfers bij elkaar optellen.
Optellen onder de 100 zonder onthouden
(herhaling) |
Optellen boven de 100 zonder onthouden
(herhaling) |
(herhaling)
Optellen boven de 100 met onthouden
(herhaling) |
Optellen met meerdere keren onthouden
(herhaling) |
Optellen van meerdere getallen
(herhaling) |
Meesterproef optellen
(herhaling) |
Aftreksommen met hele getallen (herhaling)
Automatiseren van de aftreksommen onder de twintig met als doel dat de leerlingen ze zonder verder nadenken paraat hebben.
Aftreksommen onder de twintig
(herhaling) |
Aftreksommen onder de twintig met ‘splitsen’
(herhaling) |
Uit het hoofd een getal van één cijfer aftrekken van een getal van twee cijfers
(herhaling)
Werkblad voor het aftrekken van een getal van één cijfer van een getal van twee cijfers
(extern pdf, herhaling) |
Uit het hoofd een getal van één cijfer aftrekken van een getal dat eindigt op een nul
Werkblad over aftrekken van een getal van één cijfer van een getal dat eindigt op een nul
(extern pdf, herhaling) |
Met pen en papier een getal van twee cijfers aftrekken van een groter getal van twee cijfers
Aftrekken onder elkaar zonder ‘lenen’
(herhaling) |
Aftrekken onder elkaar met één keer ‘lenen’
(herhaling) |
Meesterproef aftrekken
(extern pdf, herhaling) |
Vermenigvuldigen van hele getallen (herhaling)
Notaties en betekenis van het maalteken (x)
Wat is vermenigvuldigen?
(herhaling) |
Automatiseren van de tafelproducten tot en met 10 x 10 met als doel dat de leerlingen ze zonder verder nadenken paraat hebben.
Hoe leer je de basisproducten?
(herhaling, extern pdf) |
Het oefenen van de tafels Tips voor ouders en leerkrachten (herhaling, externe link) |
Uit het hoofd vermenigvuldigen van een getal met 10, met 100, met 1000
Vermenigvuldigen met 10, 100, 1000, enz.
(herhaling) |
Uit het hoofd twee getallen die bestaan uit één cijfer gevolgd door een aantal nullen met elkaar vermenigvuldigen
Werkblad: Uit het hoofd twee getallen die bestaan uit één cijfer gevolgd door een aantal nullen met elkaar vermenigvuldigen
(herhaling, extern pdf) |
Met pen en papier twee getallen van twee of meer cijfers met elkaar vermenigvuldigen
Vermenigvuldigen onder elkaar zonder ‘onthouden’
(herhaling) |
Meesterproef vermenigvuldigen
(extern pdf, herhaling) |
Delen van hele getallen
Notaties en betekenis van het deelteken (:)
Wat is delen?
(herhaling) |
Automatiseren van de omgekeerde tafelproducten met als doel dat de leerlingen ze zonder verder nadenken paraat hebben.
Automatiseren van de ‘omgekeerde tafelproducten’
(herhaling) |
Uit het hoofd een deling met rest uitvoeren als de deler en het quotiënt getallen zijn van één cijfer
Delen met rest
(herhaling) |
Een staardeling maken
Een staartdeling maken
(herhaling) |
Eenvoudige staartdeling zonder rest
(herhaling) |
Breuken
Breuken visualiseren door middel van bijvoorbeeld pizzadiagrammen (taartdiagrammen)
Een half, een derde en een kwart
(herhaling) |
De positie van breuken aangeven op de getallenlijn
Een breuk op de getallenlijn zetten
(herhaling) |
Breuken visualiseren door middel van bijvoorbeeld pizzadiagrammen (taartdiagrammen)
Twee vijfde
(herhaling) |
Terminologie kennen: teller, noemer, breukstreep
Teller en noemer
(herhaling) |
Een breuk vereenvoudigen (teller en noemer delen door een gemeenschappelijke deler)
Een breuk anders opschrijven
(herhaling) |
Gemengde breuken
Een natuurlijk getal als breuk schrijven
Een heel getal schrijven als een breuk
(herhaling) |
Gemengde breuken
Een breuk anders opschrijven; de teller en noemer groter maken
Breuken gelijknamig maken
Breuken vergelijken
Vereenvoudigen
Optellen
Aftrekken
Gemengde breuken optellen
Gemengde breuken aftekken
Rekenen met kommagetallen
Kommagetallen herkennen in praktijksituaties, bijvoorbeeld bij het rekenen met geldbedragen of bij het gebruik van schaalverdelingen op linialen en andere meetinstrumenten
Wat is een kommagetal
(herhaling) |
Kommagetallen en breuken
(herhaling) |
Een heel getal is eigenlijk ook een kommagetal
(herhaling) |
Uit het hoofd een kommagetal vermenigvuldigen met 10, 100, 1000 enzovoort
Uit het hoofd een kommagetal delen door 10, 100, 1000 enzovoort
Kommagetallen delen door 10, 100, 1000, enz.
(herhaling) |
Kommagetal afronden
Kommagetal afronden
(werkblad: extern pdf, herhaling) |
Kommagetallen optellen
Kommagetallen aftrekken
Lengte
Kennismaken met algemeen bekende lengte-eenheden
Meter en centimeter
(herhaling) |
Millimeter
(herhaling) |
Omtrek in eenvoudige situaties
Oppervlakte
Gewichtsmaten in elkaar kunnen omrekenen
Gewicht
gewichtsmaten in elkaar kunnen omrekenen
Tijd
Klokkijken wijzerklok: kwartieren, minuten en seconden
Wijzerklok
(herhaling) |
Klokkijken: digitale klok
Digitale klok
(herhaling) |
Kalenderkennis: dag, week, maand, jaar
Voor een overzicht van de rekenstof van groep 6, zie: Rekenen in groep 6 van de basisschool